~Adakah aku di sana~  

Posted by Unknown in , ,


Aku sendiri tak tahu
adakah kembali hitam itu melarut sepi
tatkala keheningan ingin menjamah jiwaku
dengan rinai hujan di pelupuk mata
adakah aku di sana merenung diri?

Aku sendiri masih ingin meraba
adakah rasa itu telah melantunkan melody mesra
diriku dengan-Nya di laman persegi panjang ini
tundukkan angkuh menjamah kembali rindu
dalam bisikkan nurani
adakah aku di sana sedang duduk
tersipuh malu?

Aku pun terus terseduh
ingat hati yang memudar dalam samudera cinta-Nya
setiap kali ayat-ayat cinta kembali menyapa sempitnya jiwa
sembari hanyutkanku dalam lembayung jejaring
menyatu dan menyulam rasa
adakah rasa itu akan menggelora?

tanya-tanya itu juga menemani
sesakkan dada walau perih
ingatkan duri-duri
menapaki jalanan dwilogi
hitam dan putih
Adakah aku disana dapat berlari?

inilah saat yang ku rindukan
tatkala kata tak mampu menghujam
namun rasa tetap merajam hati yang sudah kelam
dengan gumpal sesal

Inilah saat yang ku rindukan
dimana kata tak mampu berujar fakta
dan rasa ungkapkan sukma
antara diriku dan diri-Nya
adakah dirimu disana yang juga sama?


Muhammad Nur
Pengembara Jati Diri
24/04/10

This entry was posted on Sabtu, 24 April 2010 at 08.30 and is filed under , , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 komentar

Posting Komentar